V přiloženém souboru jsou uvedeny náklady SVJ pro vyúčtování roku 2010.
S ohledem na skutečnost, že si PRE sama, bez oznámení v roce 2008 změnila zúčtovací období spotřeby elektřiny ve společných částech z období leden až prosinec na červenec až červen, došlo k tomu, že v nákladech 2010 bylo potřeba zohlednit spotřebu elektrické energie za období celého roku 2010, ale k němu zaké bohužel i druhou polovinu roku 2009, která nebyla obsažena ve vyúčtování předešlém. Docházelo tak k tomu, že ačkoliv SVJ hradilo spotřebovanou elektřinu dle fakturace PRE, skutečné vyúčtování spotřeby vlastníkům mělo kvůli PRE půlroční prodlevu a bylo nutné z peněz SVJ tento půlrok "dotovat". Posunem zúčtovacího období PRE zpátky k rozsahu leden až prosinec tak odpovídá skutečnému vyúčtování spotřeby a počínaje rokem 2011 tak bude vlasníkům vyúčtována skutečná spotřeba v konkrétním roce a nikoliv kvůi fakturaci PRE spotřeba s půlročním zpožděním. Nutno dodat, že PRE odmítá provádět vyúčtování v rozsahu leden až prosinec a trvá na svém - červenec až červen. Z totoho důvodu je jednou ročně (31.12.) proveden odečet a vyhotoveno od PRE vyúčtování k tomuto datu zdarma navíc. Prakticky to tedy znamená, že ve vyúčtování 2010 je zohledněn rok a půl spotřeby elektrické energie (do 31.12.2010) ve společných částech, tak aby došlo ke skutečnému vyrovnání nákladů, záloh a skutečných úhrad faktur, neboť je povinností vlastníkům vyúčtovávat skutečné náklady.
Dále je v nákladech také započtena částka uhrazená v rámci "rekonstrukce účetnictví a vyhotovení vyúčtování" za rok 2009.
Pro úplná objasnění je potřeba ještě uvést, že předpis záloh se od stanovení v roce 2006 Austisem neměnil, zvyšovala se akorát částka odváděná do fondu oprav a v roce 2010 se v rámci předpisu objevila i záloha pro rok 2010 na výměnu měřidel tepla, teplé a studené vody. Pro rok 2011 se předpis záloh upravoval tak, aby odrážel skutečné náklady (do roku 2009) a to např. i včetně daně z nemovitosti za garáže. Zároveň byla vypuštěna ona roční záloha na výměnu měřidel. Stávající předpis (od 2011) by tak měl reálněji reflektovat skutečné náklady. Opět prakticky - prakticky to bohužel znamená, že většina vlastníků bude mít v rámci vyúčtování nedoplatek, neboť skutečné náklady v roce 2010 byly větší, než předpis kalkulovaný v roce 2006.
Doufám, že jsem ale celou věc dostatečně vysvětlil a že to bude pochopeno tak, jak má být.
Podklady pro vyúčtování 2010 - náklady
Podklady pro vyúčtování 2010 - náklady
- Přílohy
-
- Odběrná místa 2010.pdf
- Náklady 2010
- (73.56 KiB) Staženo 436 x
S pozdravem - Jan Líkař -
Re: Podklady pro vyúčtování 2010 - náklady
Ještě bych rád vysvětlil jednotlivé "služby", které jsou vlastníkovi vyúčtovávány v rámci vyúčtování 2010 a budu vycházet z tabulky celkového ročního vyúčtování na dům za rok 2010 (viz příloha PDF).
Sloupec "Náklad" jsou faktury od dodavatelů, sloupec "Záloha" pak prostředky předepsané vlastníkům v rámci záloh. "Saldo" je pak rozdílem.
1) "Teplo" - vyúčtovává se na základě faktur za odebranou teplenou energii od Pražské teplárenské, jednotlivým vlastníkům pak na základě odečtu měřidla (kalorimetru) pro jejich jednotky (byty). V této položce je zahrnuta i energie využívaná k vytápění schodiště a vestibulů domu.
2) "Úklid" - úklid chodeb a garáží v domě. V garážích se prováděl v roce 2010 dvakrát mimořádný úklid, na začátku a na konci roku 2010 (odsátí stojící vody z roztátého sněhu), vždy v ceně cca 8.500,- Kč. Mimořádný úklid garáží platí pouze vlastníci garáží.
3) "Výtah" - jedná se o náklady na oba výtahy v domě, je v nich pravidelný nutný servis a revize, dále náklady na telefonní linku do každého výtahu, náklad na spotřebu el., energie (cca 16.000 na výtah), nenadálé opravy, ale také loňská jednorázová investice (cca 13500 na výtah) v podobě senzorů kontrolující lana výtahu - jinak by byl výtah odstaven jako neprovozuschopný.
4) "Pojistka" - roční pojištění domu
5) "Daň z nemovitosti" - týká se jen vlastníků garážových stání
6) "Vodné a stočné Teplé Užitkové Vody" - opět, na základě fakturace dodavatelů (PTas, Veolia), rozúčtováno vlastníkům dle odečtu měřidel
7) "Domácí telefon" - náklady na opravy domovních zvonků a otevírání vstupních dveří
8) "Náklady na provoz SVJ" - zde je především poštovné, notářské poplatky, pronájem místnosti pro shromáždění a náklady na mzdovou agendu orgánů SVJ
9) "Odměna správci" - dle fakturace na základě smlouvy s SVJ
10) "Revize a servis" - zde jsou především výměny měřidel tepla a vody (pouze byty a pouze v roce 2010, cca 650.000 Kč), odečty těchto měřidel, veškeré povinné revize (požární, vzduchotechnika, elektro, hromosvod), pravidelný měsíční paušál za drobné práce a údržbu v domě a v garážích, veškeré další opravy v domě a garážích nad rámec měsíčního paušálu, opravy a servis prostředků PO, havarijní výjezdy, zámečnické práce, ale také vrácené prostředky v rámci plnění z pojistných událostí, atd.
11) "Údržba chodník a zeleň" - náklady na pravidelný týdenní úklid chodníku u domu (zametení, sníh apod.) - cca 2.400 měsíčně, náklad na údržbu zeleně (pletí - 27.000 ročně) a údržba trávníků - cca 10.000 ročně
12) "Veřejná zeleň" - nemá náklady, údržba tzv. "biokoridoru" je řešena zvlášť, mimo náklady SVJ, od předpisu 2011 není tato položka vedena na vyúčtování
13) "Odvoz odpadu" - odvoz domovního odpadu (142.000 Kč ročně) a odvoz bio-odpadu (posekané trávy - 1.000 Kč ročně)
14) "Ohřev Teplé Užitkové Vody" - na základě fakturace dodavatelů, vyúčtováno dle skutečné spotřeby vlastníkům na základě odečtu měřidel
15) "Společná elektřina" - na základě fakturace PRE, jedná se o elektřinu pro chodby a garáže (350.000), o elektřinu pro pohon vzduchotechniky (odsávání z koupelen a WC - 300.000 Kč), rozpočteno na základě odečtu elektroměrů v jednotlivých částech domu (zvlášť chodby a zvlášť garáže)
16) "Vodné a stočné" - na základě fakturace od dodavatele (Veolia), dle odečtu pak rozpočteno na jednotlivé vlastníky
17) "Odměny výboru SV a KK" - celkové roční odměny členů výboru a kontrolní komise, včetně povinných odvodů daní a pojištění
Jak je zřejmé z přiloženého souboru, původní předepsané zálohy z roku 2006 od Austis-u dnes již nekorespondují se skutečnými náklady v rámci ročního provozu domu.
Jde především o energie (teplo, elektřinu a vodné a stočné), kde se ceny od roku 2006 o několik desítek procent zvedly a také kvůli některým lidem, kteří si musí na chodbě u výtahu či vestibulu svítit i přes den (několikrát jsem jim domlouval - odpověď byla, že co mě to zajímá, když to neplatím). Další položkou je výtah, tady by mohlo být řešením pouze zněna firmy, starající se o údržbu a funkčnost výtahu. Následuje odvoz odpadu, u kterého lze předpokládat každoroční zdražení. Revize a servis více měně korespondují s předpokládanými výdaji z roku 2006, i když od té doby došlo k navýšení cen prací. Co se podařilo zlevnit je pojištění domu, úklid domu, garáží a chodníků a také údržbu zeleně. Odměny výboru a kontrolní komise zůstávají i nadále ve stejné výši, jakou před lety odsouhlasilo shromáždění SVJ. Náklady na provoz SVJ jsou zatíženy především poštovným (doporučená korespondence s dlužníky apod.).
Sloupec "Náklad" jsou faktury od dodavatelů, sloupec "Záloha" pak prostředky předepsané vlastníkům v rámci záloh. "Saldo" je pak rozdílem.
1) "Teplo" - vyúčtovává se na základě faktur za odebranou teplenou energii od Pražské teplárenské, jednotlivým vlastníkům pak na základě odečtu měřidla (kalorimetru) pro jejich jednotky (byty). V této položce je zahrnuta i energie využívaná k vytápění schodiště a vestibulů domu.
2) "Úklid" - úklid chodeb a garáží v domě. V garážích se prováděl v roce 2010 dvakrát mimořádný úklid, na začátku a na konci roku 2010 (odsátí stojící vody z roztátého sněhu), vždy v ceně cca 8.500,- Kč. Mimořádný úklid garáží platí pouze vlastníci garáží.
3) "Výtah" - jedná se o náklady na oba výtahy v domě, je v nich pravidelný nutný servis a revize, dále náklady na telefonní linku do každého výtahu, náklad na spotřebu el., energie (cca 16.000 na výtah), nenadálé opravy, ale také loňská jednorázová investice (cca 13500 na výtah) v podobě senzorů kontrolující lana výtahu - jinak by byl výtah odstaven jako neprovozuschopný.
4) "Pojistka" - roční pojištění domu
5) "Daň z nemovitosti" - týká se jen vlastníků garážových stání
6) "Vodné a stočné Teplé Užitkové Vody" - opět, na základě fakturace dodavatelů (PTas, Veolia), rozúčtováno vlastníkům dle odečtu měřidel
7) "Domácí telefon" - náklady na opravy domovních zvonků a otevírání vstupních dveří
8) "Náklady na provoz SVJ" - zde je především poštovné, notářské poplatky, pronájem místnosti pro shromáždění a náklady na mzdovou agendu orgánů SVJ
9) "Odměna správci" - dle fakturace na základě smlouvy s SVJ
10) "Revize a servis" - zde jsou především výměny měřidel tepla a vody (pouze byty a pouze v roce 2010, cca 650.000 Kč), odečty těchto měřidel, veškeré povinné revize (požární, vzduchotechnika, elektro, hromosvod), pravidelný měsíční paušál za drobné práce a údržbu v domě a v garážích, veškeré další opravy v domě a garážích nad rámec měsíčního paušálu, opravy a servis prostředků PO, havarijní výjezdy, zámečnické práce, ale také vrácené prostředky v rámci plnění z pojistných událostí, atd.
11) "Údržba chodník a zeleň" - náklady na pravidelný týdenní úklid chodníku u domu (zametení, sníh apod.) - cca 2.400 měsíčně, náklad na údržbu zeleně (pletí - 27.000 ročně) a údržba trávníků - cca 10.000 ročně
12) "Veřejná zeleň" - nemá náklady, údržba tzv. "biokoridoru" je řešena zvlášť, mimo náklady SVJ, od předpisu 2011 není tato položka vedena na vyúčtování
13) "Odvoz odpadu" - odvoz domovního odpadu (142.000 Kč ročně) a odvoz bio-odpadu (posekané trávy - 1.000 Kč ročně)
14) "Ohřev Teplé Užitkové Vody" - na základě fakturace dodavatelů, vyúčtováno dle skutečné spotřeby vlastníkům na základě odečtu měřidel
15) "Společná elektřina" - na základě fakturace PRE, jedná se o elektřinu pro chodby a garáže (350.000), o elektřinu pro pohon vzduchotechniky (odsávání z koupelen a WC - 300.000 Kč), rozpočteno na základě odečtu elektroměrů v jednotlivých částech domu (zvlášť chodby a zvlášť garáže)
16) "Vodné a stočné" - na základě fakturace od dodavatele (Veolia), dle odečtu pak rozpočteno na jednotlivé vlastníky
17) "Odměny výboru SV a KK" - celkové roční odměny členů výboru a kontrolní komise, včetně povinných odvodů daní a pojištění
Jak je zřejmé z přiloženého souboru, původní předepsané zálohy z roku 2006 od Austis-u dnes již nekorespondují se skutečnými náklady v rámci ročního provozu domu.
Jde především o energie (teplo, elektřinu a vodné a stočné), kde se ceny od roku 2006 o několik desítek procent zvedly a také kvůli některým lidem, kteří si musí na chodbě u výtahu či vestibulu svítit i přes den (několikrát jsem jim domlouval - odpověď byla, že co mě to zajímá, když to neplatím). Další položkou je výtah, tady by mohlo být řešením pouze zněna firmy, starající se o údržbu a funkčnost výtahu. Následuje odvoz odpadu, u kterého lze předpokládat každoroční zdražení. Revize a servis více měně korespondují s předpokládanými výdaji z roku 2006, i když od té doby došlo k navýšení cen prací. Co se podařilo zlevnit je pojištění domu, úklid domu, garáží a chodníků a také údržbu zeleně. Odměny výboru a kontrolní komise zůstávají i nadále ve stejné výši, jakou před lety odsouhlasilo shromáždění SVJ. Náklady na provoz SVJ jsou zatíženy především poštovným (doporučená korespondence s dlužníky apod.).
- Přílohy
-
- Vyúčtování 2010 celkem.pdf
- Celkové vyúčtování nákladů na dům v roce 2010
- (27.15 KiB) Staženo 373 x
S pozdravem - Jan Líkař -